Mandala tähendusest
Kadri Raudsepp, Tallinna Ülikooli kultuuride uuringute doktorant
Kuigi mandala on pärit Indiast, arenes just Tiibeti kultuuriruumis välja   detailne mandala kujutamise traditsioon, mis puhkes õitsele vadžrajaana budismi   jõudmisega Tiibetisse alates 8. sajandist. 
    Üldiselt tähendab mandala   (tiibeti k. dkyil) „keskkohta“ või „sisemist sisu“, mis on suletud elementidega,   mis seda „ümbritsevad“ (tiibeti k. ’khor). 
    Mandala on niisiis suletud ala,   mitte alati ringikujuline, mis eraldab nn püha, puhast ala tavalisest   igapäevamaailmast. Nii tähistab ta ükskõik millise jumaluse valdusi. Sellises   tähenduses kasutatakse mandala ideed just tantrabudismis.
    Samal ajal kui tema   väline piir puutub kokku ilmliku maailmaga, on mandala keskkoht selle kõige   püham koht. Mandalad võivad olla väga lihtsad, ühe keskse jumaluse kujutisega   keskmes või ilma selleta. Nad võivad olla ka väga detailsed, kus keskne jumalus   on ümbritsetud erinevate jumaluste ja bodhisattvade rühmadega. Erinevate   jumaluste loomus on alati sama, väljendades erinevaid virgumise aspekte, mis   vastavad iga õpilase erilistele vajadustele. Mandalat tuleb mõista budistliku   praktika tähenduses, ta on joogile tema praktika toeks ja kiireks vahendiks   nähtuste loomuse mõistmisel.
Mandalad maalitakse tavaliselt seintele, lõuendile või puidule, aga on olemas   ka tema üks erivorme – hetkeline, osakestest koosnev mandala (tiibeti k. rdul   tshon gyi dkyil ’khor), mis luuakse riisi- või liivateradest, ning mis rõhutab   kõigi nähtuste kaduvat, püsitut loomust. Liivamandala teostatakse rituaalselt   munkade poolt seoses pühitsuse (tiibeti k. dbang) andmisega ning lahustatakse   kohe peale pühitsuse saamist. Värviline liiv kogutakse kõigepealt urni kokku   ning seejärel puistatakse jõkke või järve, mille veed kannavad õnnistused   laiali. 
    Mandalaid on nii kahe- kui kolmemõõtmelisi. Kahemõõtmelised mandalad   vastavad põhiplaanile, mis on Tiibeti traditsioonis alati sarnane. Erinevused   tulenevad jumalustest või nende arvust, kellega antud mandala seotud on. Samas   tuleks aga tema tõelise struktuuri mõistmiseks asetada alati selle esitused   dünaamilisse kolmemõõtmelisse ruumi, mis vastab konkreetses praktikas ettenähtud   samm-sammu haaval jumaluse palee ehitamisele oma meeles. Mandala avaldub alati   oma algses tühjuse mõõtmes, millest selle elemendid ja jumalused kujustamise   käigus üksteise järel ilmuvad.
Mandalad järgivad tavaliselt täpset sümboolset põhiplaani. Kui välja tuua   selle sümboolse maailma mõned põhielemendid, siis selle kõige välisemaks ringiks   on tuleleekidest ring. Seda tuleb mõista kui kaitseringi ning kui praktika   käigus siseneb joogi mandala keskmesse, siis tema määritus põletatakse   sümboolselt. Teine ring on vadžraring, mis sümboliseerib hävitamatut ja   purustamatut virgumise loomust. Raevukate jumaluste mandalas on lisaks kolmas   ring, mis koosneb kaheksast surnuaiast ning milles surevad sümboolselt teadvuse   kaheksa vormi, mis joogil keskendumist takistavad. Viimane, lootosõite ring   tähistab sümboolselt selle maa või meele puhtust, kuhu joogi nüüd siseneb. Kui   joogi on oma kujustamises need sümboolsed piirid ületanud, seisab ta nüüd „puhta   palee“ ees, millel on neli seina, kaunistatud õnnetoovate märkidega, ja neli   väravat, mis tähistavad erinevate värvidega nelja ilmakaart või nelja mõõtmatut   (armastus, kaastunne, rõõm ja võrdsus). Sisemüürid on kujutatud detailselt, igal   detailil on sümboolne tähendus. Seda kõike tuleb mõista kui kogu välise maailma   esitust, mille keskmes on axis mundi, Tiibeti traditsioonis Meru mägi, mida   ümbritsevad neli mandrit. Ümber jumaluse, kes keskmes asub ja on kui „maailma   valitseja“, kelle loomus on puhas tühjus ja kellega joogi samastuda soovib,   asuvad tavaliselt teised tema kaaskonda kuuluvad jumalused. Joogi, kes kujustab   oma füüsilist keha kui mandalat, näeb kogu universumit kui temas endas asuvat   mikrokosmost. Samastudes keskse jumalusega, asetab joogi ennast täieliku tõeluse   seisundisse, kus nirvana ja sansara vahelt piirid kaovad. Sulandades endasse   keskse jumaluse kaastunde, tarkuse ja osavad vahendid, muudab joogi rituaali   ajaks oma enda maise isiksuse jumalikuks ehk teisiti öeldes viibib oma meele   puhtas algseisundis.
    Mahayana budismist lähtudes on nii nirvana (siin   tähistatud kui püha, puhas sfäär) kui ka sa?sara (kui ilmlik igapäevamaailm) oma   olemuselt samad. Nende samasust mõistetakse virgumise hetkel, mil kõik eristused   kaovad. Nõnda võib see, kes on vastava põhjaliku ettevalmistuse saanud, mõista   sümbolitest koosneva mandala tähendust ja avastada selle kaudu kogu olemise   saladuse, nii nagu seda budistliku traditsiooni järgi kirjeldatakse.
Vadžrajaana ettevalmistavates praktikates tähistab ohverdatud mandala   tavalist universumit, kõike seda, nii tajutavat kui kujuteldavat, mida me oma   tavaliste meelte abil tajuda suudame, mille me sümboolselt ära anname.   Vadžrajaana kõige kõrgemas tähenduses on mandala kõikide asjade puhas loomus. 
    Mandala kui budistliku praktika sümboolne tugi aitab praktiseerijal läheneda   tajude sügava olemuseni, nende „keskkohani“, mis ei ole midagi muud kui buda   virgunud meel, ületav tarkus. Kõiki nähtusi nähakse kui selle tarkuse puhast   ilmingut, puhast ja kiirgavat dharmadhatut, mis on tõelusruum, nii nagu seda   tajuvad virgunud olendid. Kõige kõrgemal tasandil ei ole tavaline universumi   mandala ja puhta tajumise mandala kaks erinevat asja, kuna tavaliste tajude   olemuseks on tühjus-kiirgav valgus. Kuna olenditel on ebapuhas karma, seetõttu   tajuvad nad nähtusi kui tavalist maailma. Mandala on kui kiire vahend, mis aitab   meie tajusid puhastada ja muuta ning jõuda virgunud tajuni.
Avalokitesvara mandala
Siin loodavas liivamandalas on keskseks bodhisattva Avalokitesvara ehk   Tšenrezi’ (sPyan ras gzigs). Ta on kaastunde kehastus, kes Tiibeti traditsioonis   on üks kõige enam austatud bodhisattvasid ning keda kujutatakse kui Tiibeti   kaitsjat. Nii Tiibeti esimest dharmakuningat Srong btsan sgam po’d (hääldus:   Songtsän gampo) kui ka hiljem dalai-laamasid peetakse Avalokitesvara   kehastusteks. Ülima tähenduse seisukohalt on Avalokitesvara meie meele tõeline   olemus. Teiste sõnadega, ta on virgumismeel selle kahes aspektis - ülimale   virgumismeelele vastab tühjus ja suhtelisele virgumismeelele kaastunne. Ta on   iga olendi meele virgunud loomus, isegi siis, kui antud hetkel see seisund on   meie jaoks ainult võimalus.
    Mandala keskmes on Avalokitesvara „hri“ silbi   kujul. Avalokitesvara südamantraks on „om mani peme hung“. Mani tähendab   „kalliskivi“ ja peme „lootost“, kahte sümbolit, millega Avalokiteshvarat,   „kalliskivi ja lootose hoidjat“, ikonograafiliselt kõige rohkem kujutatakse. Om   ja hung oma tähenduselt sügavalt sümboolsed, mille tõlkimine pole võimalik. Neil   on palju tähendusi, aga üldiselt mõistetakse neid silpe kui lausumist, mis loob   silla kogemuse ühelt poolt maise ja teiselt poolt püha, puhta tasandi vahel.   Seda mantrat nimetatakse ka teostusmantraks, kuna selle lausumise läbi saavutab   joogi Avalokitesvara väe ja ületava mõistmise ning suudab seejärel ka ise   olendite heaks tegutseda. 
    Avalokitesvarat kujutatakse tavaliselt kas nelja-   või tuhandekäelisena. Lisakäed sümboliseerivad tema võimet paljusid olendeid   samaaegselt aidata. 
    Kui praktiseerijale on mandala tema praktika toeks, mis   aitab tal puhta meele olemuseni jõuda, siis ka sellele, kes mandalat kasvõi   hetkeks näeb, võib sellest suur kasu tõusta. Ainult pilk mandalale jätab vaataja   meelevoolu positiivse jälje. Vaataja on hetkeks ühenduses täieliku virgumise   sügava potentsiaaliga, mis on olemas kõigi olendite meeles. 
    Kui mandala   sümboolsed kihid kõrvale jätta, võiks Avalokitesvara liivamandala loomise   tähendust mõista kui lihtsalt meie julgustamist, et me endis olendite heaks   tegutsemiseks kaastunnet arendaksime.